Pages

Friday, May 15, 2009

..f.r.I.E.N.d..

kawan.
kawan.
kawan.
apekah maksud kawan sebenarnye?ikot kamus new oxford dictionary aku, friend means a person that u know n like n who likes u too.andaikan aku dapat menafsirkan kawan seperti yang dictionary tu tafsir,pasti aku takkan tulis post neh.sebab tafsiran aku bukan begitu dan TAKKAN begitu.
kawan.
bagiku adalah seorang yang aku kenal dan suke juge aku perlu,marah,benci,geram,tak puas hati,ditolong,menolong,ketawa,menangis,mengumpat,diumpat dan semualah dan dye juge macam tu jugak.takdenye,know n like n likes u too sahaje.

kawan.kalo takde kawan susah,ade kawan pom susah,cume pendapat aku lagi baik ade kawan sebab kite hidup di dunia neh dalam linkungan masyarakat.untuk berkomunikasi kite perlu mengenal atau paling tidak senyum,sebab this world not belong to the word 'ME'.so kene tau macam mane nak berkawan.

tapi sering kite dengar kawan makan kawan,tikam dari belakang bla bla etc etc..nasihat aku melalui tafsiran kawan kat atas,kawan memang macam tu.tapi jangan kite biarkan je kawan macam tu.kadang kadang kene ajar jugak sebab dunia neh bukan hak miliknye seorang.takkn nak ikot kepale dye je kan.tapi jangan la balas dendam ke ape,just beri pengajaran yang berhikmat,paling tidak menasihati.sebab bg aku ,kite kadang kadang perlu ikot jugak haluan orang tapi jangan terlalu megikut.perlu ade pendirian,prinsip sendiri.tapi jangan lak sebab ade pendirian hidup sendiri,pendapat sendiri nak semua orang ikot kite aje kan.kene paham jugak orang lain pom ade prinsip n pendirian sendiri.pikir logikal dengan kehidupan r.jangan buat sumthin' yang akibat menyusahkan orang sekeliling.sebab bile menyusahkan,kite akan di benci.diumpat.kene pikir sebelum bertindak,jangan main lepas je,semua orang ade perasaan.

don't ever think everything yang kite pikir,buat,kate tu betol semua sebab dalam dunia ini tak semua same macam kite.masing masing ade pendapat masing masing.cume andai kite pasti kite di jalan yang betul,kite cube betulkan balik pendapat yang lain yang bercanggah.jelaskan secare elok elok.bile orang marah ke ape,means ade sumthin' yang dye nak kite tau yang kite ade wat sumthin' salah,nak baiki ape yang kite salah,tu pom utk kebaikan masing masing jugak.jangan bile orang tak terime pendapat kite,kite cakap orang tu tak paham kite,sebab dah paham tu la nak marah sebab ape yang ko buat tu salah.aiyaakkk.

aku tak kate aku kawan yang baik sebab bile aku bagi tafsiran kawan cam kat atas jelas jelas i'm not a good fwen n aku rase semua macam tu.takde lagi yang aku jumpe takkan TAK mengumpat,khianat or wat ape ape yang buruk kat kawan dye.cume yang aku tau bile kite pegang title kawan kepada seseorang,mesti saling memaafkan sebab semua orang tak perfect. pasti ade buat salah.dan jangan despise kawan kite kalo kite tau kelemahan dye.jangan perli sebab kite pom ade kelemahan.maybe bg kite perli tu sekadar gurauan but kadang kadang gurauan boleh bawak kepada pergaduhan.dan kalo bercakap jangan main lepas je sebab kawan ade perasaan,pikir dulu sebelum nak kuarkan perkataan tu.assosiation area,prefrontal,wernicke's area yang normal dapat membantu broca's area dalam perkara ini.andai main cakap lepas kire ade lesion r tu.

maapkan segala salah silap aku kirenye yang terase hati ke ape semua.aku memang betol betol mintak maap.aku manusia dan ade kelemahan jugak.tegur aku andai aku tersilap.tegur baik baik sebab itu yang sebaiknye.teguran yang baik lebih bermakne dari perli memerli.dan andai aku marah,aku marah sebab aku sayang korang,cume perkare tu tak berkenan di hati.lagi pom aku tak nak marah orang sesuka hati aku sebab sape la aku nak marah orang.bukan anak aku,cume ape aku rase salah dan akan menyusahkan,aku akan marah.kene same same paham situasi orang la kirenye.biar jadi simbiosis.jangan jadi parasit,mencari bila perlu dan biar,tinggalkan bile takde hal dengan dye.aku harap kite saling memahami.

~ini pendapat aku,dan aku tau masing masing ade pendapat tersendiri tentang kawan.maap terkasar bahasa ke ape.aku masih budak baru belajar tentang kehidupan dan ilmu belum cukup setitis dari selautan ilmu yang ESA.

4 comments:

Si pairidaeza said...

adakah sy kawan cik amy??layak kah sy utk gelaran tuu??kekkekeke...

amy mohd nor said...

hahaha..sudah tentu inche pres kawan saye..
tamboh so lagi,cikgu~~

Dr Marami said...

macam mane saye pule???

amy mohd nor said...

ofkos u r..everyone yang saye senyum kawan saye~
hehehe

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 the congestion of my mind. Design by WPThemes Expert

Blogger Templates and RegistryBooster.