Pages

Tuesday, February 17, 2009

..meDIC n meSELF..

kali ini aku nak bercerita pasal bidang pengajianku dan perasaan aku..
yep,medik and meself..
okaii..let me start with medik~
yup,seringkali aku dengar orang akan cakap 'medik neh susah','waa dak medik musti bijakkan','medik la plg susah skali',medik itu la medik ini la..~
ingin sekali ku tegaskan disini,sume bidang sama sama susah dan ade pahit maungnye..
ye la kan kalo dah amek engineering,tetibe nk kene hafal kaluse klause utk law,tak ke susah tu??
pastu budak law tetibe nak kene lukis bangunan sekreatif arkitek,tak ke asyik direject je?
tambah lagi, dak medik yang dikatekan sangat bijak tuu,dari hafal anatomy tetibe pegi wat calculus n kira tahap kestabilan jambatan,tak ke blurr jadinye?
mane bijaknye dak medik neh?
ape dak engine,architect,law or else tak dikategorikan bijak jugak ke?
yup masing masing ade kelebihan dalam bidang masing masing~
aku akui aku da tak ingat add math,physic,chem,sej,nak melukis lak, tangan tak sekreatif siti n haziq, aku memang tak suke law (rules?..) and aku memang tak pandai masak..huhuhuhu
medik neh bagi aku adalah satu bidang gabungan sume subjek spm..
bio+chem+physic+math+sej=medik..
sebab nye ye la bio and chem memang la ade kene mengene..
kalo part physic lak sebab ade prisip fizik yang digunakan utk diaplikasikan kepada biologikal badan manusia..
math sikit sikit ade la nk kire normal/abnormal value everything yang berkait dengan badan manusia..
sejarah lak sebab macam kite hafal sejarah dulu tu macam tu jugak kite hafal anatomy,physiology,biochemistry and histology..
pada aku kalo medik neh ialah mesti paham dan ingat..tu je..
but for the application of medical study,yup itu susah..
bekerja melibatkan nyawa orang memang bahaya..aku akui~
sebab tu la orang selalu puji doktor neh sebab dapat menyelamatkan nyawa/menyembuhkan penyakit..
namun kita tak sedar,semua itu datang dari Allah sendiri,kita hanya mesin perantara..
sebab itu kita tak layak dipuji..bak kate abang shuib(my super senior),kita bekerja dengan darah,nanah,wax telinga,masukkn jari dlm bontot,ape ape je yang melibatkan najis mutawwasitah pon nak bangge ke?kotor adela~
itu lah kita,itu lah tanggungjawab kita,itu juga amanah kepada kita..
usaha sedaya upaya..susah senang harungi dengan tabah..
andai tidak mampu,berhenti seketika,mengadu pada yang Esa..
lepas tu bangkit semula,harungi dengan usaha dan tabah..
tak perlu harap kat orang lain sentiasa..
tak selalu orang akan hulur tangan ringankan beban kita selalu..
usaha sendiri,alami sendiri barulah rasa kepuasan di hati..
that's what we call the bittersweet of life~

meself..dari darjah satu lagi my father set kat my mind that 'i want to be a doctor'..
dan sejak dari mula aku masuk secondary skool aku mula berangan untuk study kat overseas..
uk la,us la,ireland la and kawasan tundra pon aku rase nk pegi..
aku juga mula terokai sub specialities dan meminat beberapa bidang..
nanti kalo cikgu tanye baru nampak cam hebat sikit..(ces~eksen lebih..)
tapi sejak aku mula menjejakkan kaki ke mrsm taiping,aku mula perah otak lagi..
aku perhati dan analisis dan juga sedari yang kebanyakkan kawan kawan malah senior senor ku juga mempunyai impian spt ku,ke overseas to continue study..
aku mula perah otak sekali lagi,cam tak unik lak sume nak pegi overseas..
ape kurangnye university dalam malaysia neh..dan timbul azam baru..
ya,aku nak belajar dalam malaysia suda~
dan aku juga mula kenal add math,fizik,chem and bio..
aku jua jatuh cinta terhadap chem,add math,fizik except bio~
sebab aku tak paham mcm mane proses tu jadi macam tu dan kenape macam ni..
tau tau je la bio secondry skool just conclusion yang dekat u...
aku pulak jenis yang perlu tau akar umbi baru ok kat otak neh..
so i hate bio la boleh dikatekan..
dan time tu aku mula berangan nak jadi engineer..
aku nak wat bangunan atau jambatan atau kalo boleh nk baiki tv,mp3 or else sendiri..
but,bile kuar je result spm aku terus berpaling kepada cita cita asalku..doktor..
sebab ayahku cakap enginer susah nak cari kerja..huhuhu kurang tepat..
kalo skor and pandai cari peluang,itu tiada masalah punye,insyaAllah~
tapi ku teruskan jua harapan ayahku dan family lain sebab antara sume cousins aku yang kebanyakkan nye cikgu or enginner,i think i'm the first doc kott..
actually offer yayasan terengganu medik mesir neh antara offer yang aku ambil remeh..
ye la aku tak pernah terlintas pon nak amik medik kat mesir..
bagi aku mesir just untuk dak2 sekulah agame je kott..lagipon aku takde basic arab..
mmm betape limited btol mind aku neh kan???
namun sekarang aku bersyukur sangat sebab aku terima offer neh
sebabnye Allah banyak permudah perjalanan hidop aku..
aku tak perlu wat a level..(bazir mase..)
sampai mesir terus duk kat rumah terengganu dan sewanya murah and also puas hati..
university pon tak jauh and doc sume baik dan bagus~
pegawai ade tolong urus kami,syukran ust mat ropi~
batch pon sikit,just 14 orang..tak payah susah ramai ramai..
sangat selesakan??cuma aku je yang tak tunai amanah neh dengan betoll..
malas,malas dan masih malas dan ambil sambil lewa lagi..
ampuni aku ya Allah,maafkan aku rakyat terengganu..






2 comments:

Anonymous said...

pandai pe masak..kene usaha..chaiyyok2..paling suke amy masak kari yang xbersantan..best..

amy mohd nor said...

yep..kene usaha lagi..
x sebest kak leha la~~^^

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 the congestion of my mind. Design by WPThemes Expert

Blogger Templates and RegistryBooster.