Pages

Saturday, April 23, 2011

randomly rambling

alhamdulillah,alhamdulillah,alhamdulillah.
segala puji ku panjatkan padaMu ya Rabb.
terima kasih kerana masih lagi memberi aku peluang menyedut oksigen n menghembus carbon dioxide kat atas dunia ini.
petanda memberi peluang diri ini untuk terus mencari redha Mu.
insyaAllah,berikan aku kekuatan.
okes.
serius taktau nak taip ape.
banyak aje nak dipertaipkan tp taktau nak mula dari mane.
ehe mula aje dari mane mane angle.
bukan ade orang kisah pom kan.
ehe.
okes.td ade terbace pasal artikel yang budaya kije doc tak elok.
ouh.
pastu terbace orang ckp kije la dkt obesi(oversea).
wah!
hurm.
hari tu dengar pasal nt dalam tahun 2015 berlambak la bilangan doc sampai diibaratkan akan berlebihan lebihan bilangan doc dari pesakit.
haihlaa macam macam gosip.
pastu dengar lagi ramai org berhenti kerja sebab tak tahan dengan waktu kerja,komitmen dan juga maki hamun senior senior 'teror'.
aiyoo.
okay,aku belom kije or even buat attachment.
n aku juga dilayan macam anak raje belajar kat mesir neh.
boleh kate sume doc suka malaysian sbb nmpk soooo sopan n bersantun.
dan kami always la jugak diutamakan dlm banyak hal.
dan disebabkan doc aku kat sini selalu aje mengeluarkan perkataan or doa yang baik baik dan tak sombong la menyebabkan aku sayang mesir sangat sangat.
bukan ape.aku rase doc kat mesia sombong,tp takde la sume doc kan.
so jiwa tu agak tak kena la dengan jiwa aku neh.
kat sini doc siap peluk lagi,panggil cm kawan (tp takde la aku panggil doc tu selambe aje name beliau,still kne respek beb even beliau dah macam layan kawan sendiri..).
tp aku tak pernah lagi dengar kawan aku kat mesia cite doc diorang pom cmneh.
yang aku dengar siap marah dengan suara sekuat alam semesta,maki macam HO tu bodoh sangat n etc etc.
hurm kelako pom ade jugak.
aku ade je dengar kat hospital ainshams tu nurse or doc yg naikkan suara,tp disebabkan xpaham arab maka aku buat bodoh aje la kan even maybe dah sekarung kot memaki.ehe
tp tu la,yang buat aku terpikir la kan,even dah belaja 6 tahun doesnt means akan tahu sume perkara dlm masa yang terdekat.ye la sape suh malas buat attachment kan.
but,tak perlu la maki maki ke ape.ajar baik baik takleh ke?
ingat sume orang akan pandai or mahir dalam masa satu hari ke?
albert einstein pom bertapa punye lame dalam rumah sblm keluar kan teori nuklear E=mc2.
macam macam la haih perangai manusia neh.
ok itu satu hal.
hal yang hr tu kecoh berlebih lebihan yang jadi doc tetibe dikaburkan balik dengan cite budaya kije doc tak bagus as kne kije smpi 36 jam la,tak sempat makan la etc etc.
maybe nt sampai masenye ade la kot doc dah xyah oncall sbb nt ramai la tu doc.
haih entah.
bagi aku la kan,bile dah ditakdirkan jadi budak medik neh n insyaAllah a doctor one fine day, tanggungjawab aku belajar betol betol utk pikul amanah kerja nt.
xperlu nk riso lebihan doctor or budaya kerja tak sehat.
kalo kite percaya takdir Allah itu indah,insyaAllah sumenye indah sebenarnye.
terpulang pada kite nak tafsirkan keindahan tu cmne.
yang penting kene usaha yang terbaik utk jadi terbaik.
even jadi best student mase belajar tak semestinye mase memula kije akan perfect terus.
yang penting ade kemahuan utk belajar baiki kelemahan diri sendiri.
kalo ade orang marah or maki maki,sabo aje la.
kite ade Allah,insyaAllah Allah akan sentiasa bersama dengan orang yang sabo.
kite doakan aje la semoga orang tu jadi sabo,tak maki maki orang lain.biar keluar perkataan baik baik aje dr mulut dye.
memang la kan,tak kene lagi boleh la cakap senang.
tp tak salah kot nak bersedia dari sekarang utk belajar bersabo.
lagi pom dah banyak kali kne kutuk kot,alhamdulillah Allah uji utk belajar bersabo.
belajar jadi kuat.
kite memang takkan jadi sempurna dan takkan mampu puaskan hati sume orang tp sentiasa meng'improve'kan diri to be a better person amat digalakkan.
cuma satu aje,jangan jadi sombong.
sombong itulah banyak buat orang lupe siapa sebenarnye diri sendiri.
semoga kite dijauhkan daripada sifat sombong itu,amin.
sentiasa beristighfar.jangan selalu memuji manusia,sebab puji pujian ini la yang banyak buat orang alpa.
tak kemana pom pujian tu,sebab lain hari kene kutuk plak.haih..
yang layak dipuji satu aje,Allah SWT.
dan banyakkan berselawat ke atas Rasulullah SAW.
dan pasal kije kat obesi neh,aku rase baik aku berkhidmat utk masyarakat mesia sebab aku datang sini dengan duit diorang.
so cara aku nak balas balik budi diorang sanggup bagi aku belajar adalah berkhidmat kepada diorang dengan cemerlang.
dan dalam masa yang sama,mari hidupkan suasana islam kembali dalam hospital.salah satu jalan dakwah juga neh,betolkan balik ape yang tak betol :D
memang la kite boleh je dakwah kat obesi,tp lg baik betolkan balik pemikiran/perangai masyarakat kite yang kebanyakkan beragama islam neh.
insyaAllah lebih mudah dakwah itu diterima dan insyaAllah islam akn bangkit semula.amin.
hehe cita cita kena tinggi.
soooo yang penting sekarang berusaha sungguh sungguh dan tawakal kepadaNya.
insyaAllah Allah bagi yang terbaik kpd yang berusaha :D

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 the congestion of my mind. Design by WPThemes Expert

Blogger Templates and RegistryBooster.