Pages

Wednesday, April 6, 2011

masih berfikir 8

Usaha untuk menjadi seorang yang  ‘baik’  terasa berkurang sejak akhir akhir ini.
Mungkin akibat terlalu berfikir tentang itu.
Tentang risikan seorang hamba Allah mengenai diri ini.
Setelah hampir sebulan aku berfikir,aku mahu buat keputusan.
Dan aku rase ini la keputusan yang terbaik buat masa ini.
Untuk aku dan juga untuk dirinya.
Sungguh.aku penat dibelenggu segala benda yang tidak berkesudahan ini.
Memeningkan dan menyerabutkan minda yang sedia kusut.
Dan aku harap dengan keputusan ini,secara tidak langsung dapat meleraikan sedikit sebanyak simpulan yang tersesak(wujudkah perkataan ini?) di benakku ini.
Ya.
Aku mahu mengatakan tidak kepadanya.
Bukan kerana memilih.
Cuma aku rasa aku belum layak memegang ‘title’ itu.
Cukup dengan keadaan aku yang masih belum cukup terurus untuk menguruskan diri sendiri,masakan mahu menguruskan anak orang lain.
Plus kalo nanti ade anak,lagi laa…
Bukan aku tak mahu berkahwin.sape taknak kan?
Cuma aku tak bersedia lagi.
Ya.aku tahu.
Kalo nak diikutkan untuk betul betul bersedia memang la tinggal harapan.
Takkan berkahwin buat selama-lamanye la kalo macam tu..sebab memang takkan betul betul bersedia punye..
Just that.. I don’t feel this is the rite time kot.
belajar.
Banyak lagi aku perlu belajar.bukan setakat jadi a doctor but a muslimah doctor.
Besar maksud 2 perkataan tu.
Dan aku masih dalam usaha menguatkan diri untuk belajar menjadi muslimah.
Memang takkan habis waktu belajar neh,tapi aku masih di peringkat permulaan.
Masih merangkak dalam mencari erti hidup sebenar.
Tu belum masuk bab mengurus rumahtangga lagi.
bab pengurusan masa lagi laaa hampeh..
Haihla.
Dan aku pun sudah hampir masuk kali ke 4 berbincang dengan parents aku bab neh.
Mereka juga agak tidak bersetuju untuk aku berkahwin semasa aku masih menuntut ilmu.
Mereka terlebih dahulu merasai asam garam kehidupan,jadi siapalah aku untuk membantah cadangan mereka.
Namun mereka tidak menghalang aku untuk bertunang.
Tapi bagiku,biar lah.aku tak selesa dengan status bertunang itu.
Sebab aku lebih suke membiarkan dia bebas memilih lagi.
Andai kata sememangnya dia jodohku,insyaAllah kami tetap bersatu jua.
Takdir Allah sentiasa cantik dan indah.
Dan kita sebagai hambaNya,perlu menerima dengan hati yang terbuka.
Dan keputusan itu telah ku sampaikan kepada mama ku semalam.
Mama dan ayah menyokong keputusan aku sepenuhnya.
Kata mereka aku masih anak kecil mereka yang masih banyak kekurangan.aku masih perlu belajar banyak perkara untuk menambah kelebihan diri.
Ya.Nia Raudhah sedang cuba belajar, mama ayah.doakan Nia berjaya.

“Redz.aku dapat satu berita buruk.”
“huh?ape dia?”
“dia tolak pinangan aku.”
“dia?siapa?” ‘aku betul betul tak faham.pinangan ape pulak neh.’Redza mengerutkan dahi dan menggaru kepala yang tidak gatal.
“ish ko neh.sape lagi yang aku risik kalo bukan Nia Raudhah binti Malik tu.” ‘ish Redza neh memang la.boleh pulak dia lupe.’
“laaa.astaghfirullah.maalish ya Anas.ana betol betol lupa la.seronok sangat ade enta kat sini,ana lupa one of ur tujuan here..”
“hurm,takpe.Cuma aku kecewa.ape yang tak okay lagi dalam diri aku neh?” Anas meraup mukanye yang nampak murung itu.
‘adeh parah.putus chenta la plak mamat neh.hurm camne eh..’
“Anas.aku memang la agak tak pandai dalam hal hal chenta neh.tapi apa yang aku tahu,ada yang lagi terbaik menanti ko.Cuma sekarang tugas ko baiki lagi diri ko utk menjadi yang terbaik kepada si dia yang menanti ko.bukan salah sesiapa.dah takdir mungkin ko takde jodoh dengan Nia.but,jangan putus asa untuk chenta kepada Maha Esa.”
“ya Rabb.astagfirullah.Redz.syukran awi.ko telah sedarkan aku.Allah baru uji aku sikit aku dah mula lupa tujuan aku yang sebenar.kerana seorang perempuan aku jadi begini.betapa lemah dan tipisnya iman aku selama ini.ya Rabb.maafkan aku.” Mata Anas mula berair. ‘ya Rabb.ampunkan aku.aku khilaf.’
“sabar Anas.Alhamdulillah ko masih sedar.takpe.kita masih ade mase untuk kuatkan lagi ape yang lemah.ape yang kurang kite tambahkan lagi.ko jangan sedih sedih.kite lelaki.kene kuat.jagan cepat lemah.baru di uji sedikit dah gelabah.come on beb.dah pegi amek wudhu’,hapuskan sedih yang sia sia itu sahabat.mari menangisi amal yang masih kurang ini. “ ujar Redza sambil menepuk bahu Anas.cuba memberi semangat baru di situ. ‘aku bersama mu sahabat.’
“thanks a lot Redz.aku taktau la ape yang aku buat if aku takde kat sini.tak dekat dengan ko.ok.lepas neh kite cuba surah al-rahman boleh?”
“no hal.dah lame dah melekat dalam kepala neh.nak tunggu keluarkan aje..”
“cet.adakah riak sedang berbunyi di situ?” peril Anas yang cuba menguatkan hati dan menghidupkan kemesraan antara mereka.
“hahaha takde la.aku nak bagitau baik cepat cepat ko check bacaan aku,mane tau dah lupe.sebab dah lame dah aku cuba hafal surah tu..ko neh..”
“hahaha aku tau la Redz.saje je usik ko.”
“naaaa.aku pom tau.dah pegi amek wudhu’ cepat.”
“baik bos.ehehe thanks :D”
“welcome bro.anytime :D “

“ibu rase kenape dia tolak risikan Anas tu,bu?”
“ibu pun tak pasti la Anas.Anas ade jumpe dia tak kat sane?” ‘alahai anak aku yang sorang neh.’
“ade je jumpe dia 2 3 kali.maybe dia dah tak ingat muke Anas camne.sebab dia macam tak kenal aje bila nampak Anas.”
“ooo.tapi mase ibu sebut name Anas hari tu dia ingat aje.maybe ingat name aje tapi muka dah tak ingat kot.so Anas ok ke tak neh?”
“insyaAllah okay aje ibu.sedang cuba kuatkan diri.maybe masih ade kekurangan dalam diri ini.perlu diperbetulkan lagi..”
“Alhamdulillah Anas okay.ingat,Allah sentiasa bersama Anas.ibu dan abah pun sentiasa menyokong Anas.”
“terima kasih ibu.ibu and abah sehat?”
“Alhamdulillah.Cuma risaukan Anas aje.kalo Anas ok,insyaAllah ibu dan abah ok.baki cuti Anas berapa hari lagi?”
“ade la dalam 2 minggu lagi.seronok sangat duduk sini sampai Anas lupa yang Anas ada tanggungjawab yang perlu ditunaikan di Malaysia.”
“seronok?seronok berdemo ke?” demo 25 jan 2011.nanti aku cuba ceritakan peristiwa itu.
“hahaha takde la ibu.belum sampai masanye nak berdemo neh.seronok hidup dengan kawan kawan macam kat hostel dolu dolu.Redz banyak ajar balik ape yang Anas dah lupa.dia banyak tolong Anas.i really owe him a lot.payah bu bernafas dalam jiwa hamba.tapi Anas cuba.”
“syukur Anas faham.takpe take ur time.semoga jadi muslim yang soleh dan anak yang baik.sejuk perut ibu dengar Anas camneh.”
“amin ya Rabb.doa seorang ibu lebih mustajab.thanks doakan Anas ibu.”
“Anas anak ibu.of course ibu doakan yang terbaik untuk anak anak ibu.Cuma jangan lama lama sangat kat sana.ibu dah start rindu Anas neh.” ‘Nia pun.melepas nak bermenantukan budak itu..’
“insyaAllah lagi 2 minggu Anas sampai Malaysia.doakan Anas ye ibu.ok la ibu,Anas nak masak sekejap,nanti budak budak neh balik kelaparan pulak.”
“baiklah,send my regards to all ok.salam”
“insyaAllah,waalaikumussalam.”

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 the congestion of my mind. Design by WPThemes Expert

Blogger Templates and RegistryBooster.